...

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق فابریک و پرسی

همه ما می‌دانیم که امروزه صنعت پیشرفت های زیاد و چشم گیری داشته است. یکی از صنایعی که پیشرفت های زیادی داشته و این پیشرفت بسیار حائز اهمیت بوده است، صنعت ساخت و ساز است. از پیشرفت در پایه ریزی ساختمان ها تا رو بنای هر ساختمان دچار تحولات بسیار شده است. یکی از این پیشرفت ها، تولید و ساخت ورق های آجدار است. با ما همراه باشید تا با ورق های آجدار آشنا شویم و تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک را بشناسیم.

ورق آجدار چیست؟ با پیشرفت ها آشنا شویم

یکی از بخش هایی که در ظاهر اهمیت چندانی ندارد ولی نبود آن می‌تواند احتمال بروز حادثه را بسیار افزایش دهد، ورق آجدار است. ورق های آجدار، مقاطع تختی هستند که روی بدنه آن ها برجستگی هایی وجود دارد که مهم ترین وظیفه آن، جلوگیری از لیز خوردن وسایلی است که روی آن ها قرار می‌گیرد.

این ورق ها با نام های مختلفی نظیر، چکر پلیت، ورق کف‌سازی، گل‌ورق و ورق برجسته نیز در بازار مشهور هستند. تولید ورق آجدار از سال 1820 آغاز شده است و تا به امروز نقش مهم و حیاتی خود را هم در صنایع برای جلوگیری از سوانح نشان داده است و هم در منازلی که دارای پله های اضطراری هستند.

کاربرد های ورق آجدار

ورق آجدار کاربرد های بسیاری زیادی دارد. کافی است در سطح شهر توجه بیشتری کنید تا ببینید این ورق های آجدار چقدر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از عمده ترین کاربرد های ورق آجدار سطح پل های هوایی عابرین پیاده، لبه سکوی ایستگاه مترو، لبه پرتگاه ها، کفی ماشین های سنگین مانند کامیون، ساخت پله های اضطراری و … است.

انواع ورق های آجدار

برای تولید این ورق ها از فولاد، آهن، گالوانیزه، آلومینیوم و حتی استیل استفاده می‌شود. این ورق ها، به دو روش تولید می‌شوند. این روش های تولید منجر به ایجاد تفاوت هایی می‌شود که بهتر است برای تهیه کردن ورق های آجدار چه از نوع پرسی و چه از نوع فابریک، با آن ها آشنا باشید تا بتوانید تصمیم صحیح و درست را اتخاذ کنید.  

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق آجدار فابریک و پرسی

ورق های فابریک، دولایه هستند که روی یکدیگر پرس می‌شوند. یکی از این لایه ها آجدار است و لایه دیگری ورقی با روش تولید نورد گرم. در واقع یک سمت از این ورق های آجدار فابریک، صاف هست و طرف دیگر آج های مخصوص را دارا است.

ورق آجدار پرسی اما به روشی کاملا متفاوت تولید می‌شود. برای تولید این ورق ها، از دستگاه های مخصوص برای ایجاد آج روی ورق ها استفاده می‌شود. تفاوت ساده ایی که با ورق آجدار فابریک دارد این است که یک طرف صاف نیست بلکه فرو رفتگی دارد و آج پرسی آن مشهود است.

فروشگاه پوشش آنلاین

تفاوت های ورق آجدار فابریک و پرسی

حال که با دو روش اصلی برای تولید ورق آجدار آشنا شدیم، بهتر است که تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک را دقیق تر بشناسیم تا بتوانیم برای برنامه خود، تصمیم بهتری بگیریم. با ما همراه باشید تا تفاوت ها را بررسی کنیم.

1-تفاوت در وزن:

در این مقوله، ورق های آجدار فابریک سبک تر و ورق های آجدار پرسی سنگین تر هستند. تنها دلیل این مساله این است که ورق های پرسی، دولایه تولید شده و به همین دلیل سنگین تر هستند.

2-تفاوت در ظاهر:

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، در ظاهر این دو ورق نیز تفاوت چشم گیری وجود دارد. ورق های پرسی به این دلیل که آج ها پرس می‌شوند، از طرف دیگر دارای فرورفتگی هستند و ورق های فابریک از طرف دیگر صاف هستند. این مهم ترین تفاوت ظاهری این دو محصول است.

3-تفاوت در کاربرد:

کاربرد هر کدام از ورق های آجدار متفاوت است. .ورق های پرسی، بیشتر برای کار های سنگین تر استفاده می‌شوند. دلیل آن مقاوت بالای آن ها است. بیشتر مصارف ورق های پرسی، در صنایع و کارگاه ها است. از طرف دیگر، ورق های فابریک، به دلیل مقاومت کمتر و همچنین احتمال ساییدگی در آج ها، بیشتر برای کار های سبک تر مانند نمای ساختمان، پل های هوایی و … مصرف می‌شوند.

4-تفاوت در قیمت:

به لحاظ قیمت، به واسطه تکنولوژی و همچنین جنس ورق ها، ورق آجدار پرسی گران تر است. همچنین، دولایه بودن و وزن بیشتر نیز از دلایل قیمت بالاتر است. البته معیار های دیگری نیز در قیمت تاثیر گذار است که جلوتر به آن ها نیز می‌پردازیم.

مشخصات ظاهری، نیاز خود را پیدا کنید

ورق های آجدار، مانند سایر کالا های امروزه بشر، ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارند که در کاربرد آن ها تاثیر گذار است. این مشخصات عبارتند از:

شکل آج: هر چه برآمدگی آج ها بیشتر باشد، احتمال لیز خوردن روی سطح آن کمتر خواهد بود.

شیوه تولید: ورق های پرسی از ورق های فابریک مقاوم تر هستند.

متریال: جنس کار ممکن است از فولاد، استیل، آهن و … باشد.

قیمت گذاری: با توجه به تمام عوامل بالا، ممکن است قیمت این کالا متفاوت باشد و به تناسب نیاز شما، ارزان تر و یا گران تر شود.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

جمع بندی، کدام ورق آجدار بهتر است؟

در این مقاله، با ورق های آجدار آشنا شدیم. همچنین دو شیوه اصلی تولید آن ها، یعنی پرسی و فابریک را شناختیم و تفاوت های آن ها را بهتر درک کردیم.

حال این سوال پیش می‌آید که کدام ورق بهتر است؟ باید بگوییم که مانند هر کالایی که رقیبی خاص خود را دارد، ورق آجدار نیز به همین شکل است. شما ابتدا باید نیاز خود را مشخص کنید و سپس به فکر بهتر بودن کالا باشید.

ممکن است شما برای کارگاه یا کارخانه خود نیاز به ورق آجدار داشته باشید. پیشنهاد ما به شما، ورق آجدار پرسی است. اما اگر این ورق ها را برای نمای ساختمان، پله های اضطراری و این سبک مسائل نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم که ورق آجدار فابریک را استفاده کنید.

برای تهیه ورق آجدار با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس: 02166294839                   09122099409

آدرس: تهران. بازار آهن شاد آباد. خیابان مدائن. مجتمع تجاری جبار زاده پلاک 3

Rate this post

پیام بگذارید

X