...

فرآیند تولید ورق رنگی از صفر تا صد

فرآیند تولید ورق رنگی از صفر تا صد

در این محتوا قصد داریم فرآیند تولید ورق رنگی از صفر تا صد را با هم بررسی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و اگر سوال و یا مشکلی در هنگام خرید داشتید هم از طریق کامنت ها و هم از طریق تماس با پشتیبانان فروشگاه پوشش آنلاین می تونید سوال و یا مشکل خود را حل کنید.

ممنون از همراهی شما

ورق رنگی چیست ؟

این ورق، همان ورق گالوانیزه و سیاه است که طی فرایند تولید ورق رنگی، پوشش روی بر سطح آن به کار می‌رود. پایه اصلی این ورق ها گالوانیزه بوده که رنگ های متنوعی روی آن اعمال می‌شود و به خاطر همین تنوع رنگ، کاربرد های زیادی هم دارند. ظاهر زیبا و جذاب ورق رنگی گذشته از مصرف ساختاری، کاربرد تزئینی هم دارد. به خاطر تنوع در طرح و رنگ این ورق ها، در زمینه ساخت انواع سقف ها و نما ها به کار می‌رود. همچنین از تولید ورق رنگی در صنعت حمل و نقل، ساختمان سازی و تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود ولی بیشتر در ساخت شیروانی برای مناطق جغرافیایی که درصد رطوبت و بارندگی بالاست، کاربرد دارد. ورق رنگی علاوه بر مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی هم مقاوم می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی، رنگ کردن این ورق ها به صورت مکانیزه انجام می‌شود. ورق های گالوانیزه به صورت اتوماتیک بعد از آماده سازی، در خط تولید و رنگ آمیزی قرار می‌گیرند.

تاریخچه تولید ورق رنگی در ایران :

در ایران برای اولین بار در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان این ورق تولید شد، که در مصنوعات خانگی مثل لباسشویی و یخچال مورد استفاده قرار گرفت. عوامل مثل، حذف رنگ کاری در خط تولید لوازم خانگی، سرعت تولید بالا، بالا رفتن کیفیت سطحی، از بین رفتن آلاینده های گازی و بهبود فرایند زیست محیطی باعث شد که قیمت تمام شده این محصول کاهش پیدا کند و بیشتر تولیدکنندگان لوازم خانگی جذب استفاده از این ورق ها شدند.

در فرایند تولید ورق رنگی، کیفیت ذوب فولاد مد نظر قرار گرفت و همین امر باعث انعطاف پذیری ورق ها شد و فرم پذیری در کارخانجات تولید لوازم خانگی راحت تر شد. با تولید ورق رنگی به کمک گروه فنی ناحیه نورد سرد و کارشناسان خط تولید، این ورق در 2 آبان ماه سال 97 به کارخانه نیکسان صنعت فرستاده شد. در 6 آبان سال 97 یک ورق رنگی در قسمت فورمینگ در شرکت فولاد مبارکه و شرکت نیکسان به بدنه جانبی یک یخچال تبدیل شد.

تولید ورق رنگی

چگونگی تولید ورق رنگی :

برای تولید ورق رنگی، لایه هایی از رنگ، روی ورق گالوانیزه اعمال می‌شود که علاوه بر اینکه آن را در برابر زنگ و خوردگی مقاوم می‌کند، یک ظاهر زیبا و جذاب هم به آن می‌دهد. قبل از انجام رنگ روی ورق ها باید یک سری کارها برای آماده سازی ورق روی آن صورت گیرد که شامل سه مرحله می‌باشد :

1 _ فرایند چربی زداییی و پاکسازی ورق گالوانیزه : برای اینکه سطح زیرین ورق گالوانیزه تمیز و پاک شود، چربی زدایی انجام می‌شود. با انجام این کار رنگ به ورق به خوبی می‌چسبد و همین باعث دوام ورق می‌شود. چربی زدایی به دو صورت سرد یا الکتریکی و دیگری به صورت شست و شو گرم با مواد قلیایی انجام می‌شود. که در روش دوم به صورت پاششی و غوطه وری، این کار انجام می‌شود. این روش به دلیل حفظ کیفیت ورق و صرفه جویی در وقت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل تولید این ورق :

1 _ فرایند شست و شو و کروماته کردن : بعد از چربی زدایی نوبت شست و شو و خشک کردن می‌رسد. پس از خشک شدن ورق ها فرایند کروماته کردن صورت می‌گیرد.

هرچند چربی زدایی خود عامل پیوند خوب بین رنگ و ورق زیرین است ولی کروماته کردن عامل اصلی چسبندگی می‌باشد. با تولید ورق رنگی به کمک این روش مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ورق بالا می‌رود. قبل از رنگ اصلی، باید یک رنگ پلی استری به ورقه زده شود و بعد از رفتن در کوره و خنک شدن رنگ اصلی، روی ورق قرار می‌گیرد.

2 _ اعمال رنگ الکترواستاتیک : در آخرین مرحله از تولید ورق رنگ، رنگ الکترواستاتیک با ضخامت 15 تا 20 میکرون روی ورق قرار می‌گیرد. این رنگ می‌تواند از جنس پلی اورتان و پلی استر باشد و در آخر هم یک ورق رنگی با مقاومت ضد زنگ و خوردگی همراه با ظاهری جذاب تولید می‎‌شود.

فروشگاه پوشش آنلاین

انواع ورق رنگی :

به کمک کوره رنگ آمیزی و طی چند فرایند صنعتی ورق گالوانیزه به ورق رنگی تبدیل می‌شود و تولید ورق رنگی انجام می‌پذیرد. پوشش رنگی که روی ورق گالوانیزه قرار می‌گیرد مقاومت ورق را بالا برده و آن را در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم می‌کند. این ورق ها دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت هستند که چر کاربرد ترین آنها عبارتند از :

1 _ ورق های سینوسی : این ورق جزء قدیمی ترین انواع ورق می‌باشد که به کرکره‌ای هم شناخته می‌شوند. ضخامت آنها بین 0.5 تا 1 میلی متر می‌باشد و در عرض های 100 تا 125 سانتی متر تولید می‌شوند.

2 _ ورق های شادولاین : این ورق ها با طرح ذوزنقه تولید شده و برای سقف های شیروانی مناسب است و نسبت به ورق سینوسی طرح و قیمت بیشتری دارد. ضخامت آن بین 0.5 تا 0.7 میلی متر می‌باشد. این ورق علاوه بر وزن کمی که دارد دارای زیبایی خاصی هم می‌باشد.

نمونه های دیگری از ورق رنگی :

1 _ ورق سفال پالرمو : به دلیل اینکه شکل ظاهری این ورق شباهت زیادی به سقف های شیروانی شهر پالرمو ایتالیا دارد، به این نام شهرت پیدا کرده است. قیمت آن نسبت به انواع ورق ها بیشتر می‌باشد و ضخامت پوشش رنگی روی ورق بین 20 تا 25 میکرون و در پشت آن 7 تا 15 میکرون است.

2 _ ورق ذوزنقه‌ای : شباهت این ورق به ورق سینوسی بسیار زیاد است و بیشتر برای پوشش سقف های شیروانی به کار می‌رود. این ورق دارای عرض های 100 تا 125 و ضخامتی بین 0.4 تا 0.6 می‌باشد.

تولید ورق رنگی

تولید ورق رنگی چه کاربرد هایی دارد :

  • تولید ورق رنگ مصارف و کاربرد های زیادی دارد. ظاهر جذاب و زیبا و همچنین تنوع رنگ این ورق باعث شده که افراد زیادی فکر کنند این ورق ها بیشتر جنبه تزیینی دارد، ولی به دلیل کیفیت و مقاومت ورق گالوانیزه به خاطر لایه رنگی که روی آن قرار می‌گیرد، مقاومت آن را در برابر خوردگی بالا می‌برد به همین علت در کاربرد های ساختمانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین کاربرد های این ورق عبارتند از :
  •  استفاده آنها در بدنه انواع لوازم خانگی مثل یخچال، لباسشویی و آبگرمکن
  • کاربرد آن در سقف های کاذب، سقف های شیروانی، سقف ساختمان و سوله ها
  • استفاده از این ورق در نمایه دکوراتیو، سردخانه ها و بدنه انبار و کارگاه ها
  • کاربرد آن در صنایع حمل و نقل و صنایع الکترونیک
  • استفاده از آن در صنایع فلزی مانند : کابینت، انواع پارتیشن، بدنه رایانه و….
ورق رنگی

چند نمونه از مزایای تولید ورق رنگی :

به دلیل ضخامت کم این ورق ها، از نظر وزنی سبک هستند و تنوع رنگ و شکل آنها باعث شده که محبوبیت زیادی پیدا کنند. به همین دلیل برای استفاده آن در یک نما و زیبایی ساختمان و مستحکم بودن آن و مهمتر از همه سبکی آن، یک گزینه عالی برای کاربرد آن می‌باشد. از دیگر مزایای این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این ورق مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی و همچنین رطوبت دارد.
  • دارای قیمت مناسبی می‌باشد.
  • عمر مفید این ورق زیاد است.
  • در شرایط آب و هوایی مختلف رنگ خود را حفظ می‌کند یعنی دارای ثبات رنگ می‌باشد.
  • نصب این ورق سریع و آسان می‌باشد.
فروشگاه پوشش آنلاین
Rate this post

8 نظرات

  • اسدی

    فوریه 21, 2023 - 8:20 ب.ظ

    در تولید ورق های رنگی از ورق های الوزینک استفاده میشه که با توجه به درصد الومینیوم موجود در این ورق ها چسبندگی رنگ به ورق را بیشتر میکند

    • admin

      مارس 1, 2023 - 2:23 ب.ظ

      بله دقیقا ممنون از نظر بسیار مهم و کاربردی شما

  • ابراهیم سلیمانی

    مارس 1, 2023 - 2:24 ب.ظ

    مواد استفاده شده در تولید ورق رنگی بسیار مهم و تاثیر گذار هستش که حتما باید به این مورد توجه کرد

    • admin

      مارس 1, 2023 - 2:34 ب.ظ

      دقیقا درست میفرمایید.
      سپاس از توجه شما

  • جلیل رضایی

    مارس 1, 2023 - 2:28 ب.ظ

    خیلی ممنون از سایت خوب شما من همیشه از خرید های خودم راضی بودم و مشتری ثابت شما هستم

    • admin

      مارس 1, 2023 - 2:34 ب.ظ

      ممنونیم از لطف و محبت شما
      انرژی ما از همین پیام های شما حاصل میشه.

  • علی زارع

    مارس 1, 2023 - 2:30 ب.ظ

    خیلی ممنون بابت تولید همچین محتوا های مفید و کاربردی که کمک شایانی به افرادی مثل من میکنه و باعث میشه آگاهی افراد قبل از خرید بالا بره ممنونم از سایت خوب و خدمات عالی شما.
    امیدوارم همیشه همین کیفیت را حفظ کنید.

    • admin

      مارس 1, 2023 - 2:35 ب.ظ

      خواهش میکنم وظیفه ماست
      ممنون از توجه شما.
      قطعا همینطور خواهد بود

پیام بگذارید

X