فرآیند تولید ورق گالوانیزه

تولید ورق گالوانیزه

فرآیند تولید ورق گالوانیزه یکی از فرایند های مهم و پرکاربرد هست که ما در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی از جزئیات آن را خدمت شما ارائه دهیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورق گالوانیزه چیست ؟

یکی از پرکاربرد ترین ورق هایی که از جنس فولاد می‌باشد و در کشور تولید می‌شود، ورق گالوانیزه است. این ورق هم در ایران و هم در کل جهان کاربرد های زیادی دارد. ورق گالوانیزه طی فرآیند گالوانیزه سازی سطح آن با فلز پوشانده می‌شود و این پوشش باعث می‌شود رطوبت و اکسیژن به فولاد نرسد و همچنین از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند. از آنجا که رطوبت بزرگترین خطر برای سازه های فولادی است، بنابراین پوشش دهی مناسب مانع از زنگ زدگی فلز می‌شود. در لوله های آب، سقف سوله و مخزن های نگهداری آب از این ورق استفاده می‌شود. گالوانیزه کردن باعث مقاومت فلز در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی می‌شود. به دلیل اینکه این ورق در صنعت کاربرد های متفاوتی دارد دارای محبوبیت خاصی می‌باشد. اگر از پوشش حفاظتی استفاده نشود فلز در معرض رطوبت، آلودگی های شیمیایی قرار می‌گیرد و باعث اکسید شدن می‌شود.

نحوه کار گالوانیزه سازی به چه شکل است ؟

گالوانیزه کردن با روش های مختلفی می‌تواند از فلز محافظت کند. اول اینکه یک پوشش محافظتی به وجود می‌آورد که باعث محافظت فلز در برابر محیط می‌شود. در زمانی که لایه روی خیلی زیاد خراش پیدا کند آن موقع فلز آسیب پذیر می‌شود.

گالوانیزه از طریق فرایند های دیگری هم امکان پذیر است مانند فرایند زنگ زدائی گالوانیک که از فلز محافظت می‌کند. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که دو فلز در ترکیب الکتروشیمیایی متفاوت با وجود محلول الکترولیت مثل آب شور باهم در تماس باشند. با توجه به ساختار اتمی این دو فلز، یک فلز آن به آند و یک فلز دیگر هم به کاتد تبدیل می‌شود.

مطالعه  ورق سرد چیست

 یکی از دلایل این که در گالوانیزه سازی از روی استفاده می‌شود این است که وقتی این فلز با بسیاری از فلز ها در تماس باشد تمایل به آند شدن می‌کند. عایق روی در مقابله با بسیاری از فلز ها عموما آند می‌باشد، بنابراین پوسیدگی و زنگ زدگی فلز را کمتر می‌کند.

ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه

فرایند تولید ورق گالوانیزه :

برای تولید ورق گالوانیزه با توجه به شکل های مختلف در روش تولید از روش هایی مثل : غوطه وری گرم، گالوانیزه سازی فابریک، الکتروگالوانیزاسیون استفاده می‌شود. در همه روش های تولید یک لایه محافظ قرار می‌گیرد تا از آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند و تا زمانی که ورق ساییده نشود مقاومت خود را دارد. اکثرا برای تولید از روش غوطه وری گرم استفاده می‌کنند که در ادامه در مورد روش های فرایند ورق توضیح می‌دهیم

فروشگاه پوشش آنلاین

چگونگی روش غوطه وری گرم برای تولید این ورق :

شستشو:

برای تولید ورق گالوانیزه اول باید ورق ها را شست تا تمامی آلودگی هایی که روی سطح آن قرار دارد از بین برود. این مرحله به چهار بخش تقسیم می‌شود :

  • اسید شویی : ورق ها را در حمام اسید کلریدریک غوطه ور می‌کنند تا آلودگی هایی که باقی مانده از بین بروند و بعد آنها را در وان آب می‎شویند.
  • چربی گیری : در این روش از ساییدن یا سندبلاست استفاده می‌شود تا همه چربی ها، روغن ها و رنگ از روی ورق پاک شوند.
  • آنیل : در این بخش ورق ها داخل کوره های آنیل برای پیش گرم، گرم شدن و هم دمایی قرار داده ‌می‌شوند. در این بخش تمامی اکسید هایی که از مراحل قبلی به جا مانده با شست و شو از بین می‌رود.
  • فلاکسین : ورق ها را در حمام کلرید آمونیاکی می‌گذارند تا رویه فولاد آمادگی برای مذاب را داشته باشد.
مطالعه  ورق سرد چیست

مراحل دیگر روش غوطه وری برای تولید ورق گالوانیزه :

 1 _ غوطه وری در حمام روی مذاب : با انجام مرحله های شستشو و آنیل ورق ها برای وارد شده به کوره مذاب روی آماده هستند. با کمک دستگاه جت هوا بر دو سطح ورقه لایه های نازکی از روی بر روی آنها قرار می‌گیرد.
2 _ خنک کاری : این کار در دو مرحله امکان پذیر است. مرحله اول ارتباطی با کاهش دما و دمش هوا دارد. در مرحله دوم ورق گالوانیزه را از تانک آب رد می‌کنند تا دمای آن کم شود، همچنین برای خشک کردن آنها از دمش هوا استفاده می‌شود و در آخر هم ورق ها را با یک لایه کروماته پوشش می‌دهند تا از شوره زدن جلوگیری کند.

تولید ورق گالوانیزه به روش الکتروگالوانیزاسیون :

این فرایند با جریان الکتریکی در محلول الکترولیتی انجام می‌شود. از روش هایی که ورق گالوانیزه با آن تولید می‌شود، آبکاری است. با آبکاری روی سطح ورقه فولاد روکشی کاتیونی قرار می‌گیرد که باعث مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود. برای اینکه پوششی که روی سطح ایجاده شده صاف باشد می‌توان از پالاینده های دانه‌ای در آن استفاده کرد.

ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه

تولید این ورق به روش گالوانیزه سازی فابریک :

این روش با استفاده از گالوانیزاسیون فابریک انجام می‌شود که شبیه غوطه وری گرم است اما تفاوتی که میان آنهاست، این است که در روش گالوانیزه سازی فابریک کلاف ورقی که باز شده  بعد از اتمام فرایند به حالت اولیه خود باز می‌گردد. با این روش می‌توان پوششی یکنواخت روی ورق فولاد ایجاد کرد.

مشخصات فولاد گالوانیزه :

روی به عنوان یک پوشش مناسب مانع از خورده شدن فولاد یا آهن در لایه های زیرین می‌شود، همچنین این پوشش از پوسیدگی و خوردگی فلز جلوگیری می‌کند و همین امر باعث مقاومت فولاد می‌شود. گالوانیزه بیش از 70 سال بدون آنکه نیازی به تعمیر و نگهداری داشته باشد، دوام می‌آورد. فولاد گالوانیزه می‌تواند یک جایگزین مناسب برای فولاد ضد زنگ باشد. در صورتی که پوشش دچار خراش و آسیب شود، باز هم لایه های زیرین محافظت می‌شود و فولاد زنگ نمی‌زند به همین خاطر است که می‌توان گفت روی تنها ماده‌ای است که می‌تواند چنین قابلیتی را به فلز زیر بدهد.

فروشگاه پوشش آنلاین

کاربرد این ورق :

در مصارف ساختمانی مثل : پانل ها، ناودان های کرکره‌ای، سقف کاذب، زاویه های شکافدار، پارتیشن ها استفاده می‌شود.

  • تجهیزات کشاورزی مثل : سم پاش ها
  • قسمت هایی از خودرو مثل : بدنه اتوبوس و کامیون، مخزن های سوخت، فیلتر های هوا و روغن، لوله های خروجی
  • وسایل های برق مانند : یخچال، لامپ های تزئینی، فریزرها، کولر گازی
  • وسیله جهت مصارف عمومی مثل : ظروف، نشان های جاده‌ای، روکش حرارتی، لوله کشی
  • وسایلی مثل : میز، کابینت، قفسه، صندل هایی که وزن کمی دارند
  • تجهیزات خانگی مثل : جعبه یخ، سطل، وان، درب های حمام، ماشین لباسشویی، صندوق
تولید ورق گالوانیزه
وجود ورق گالوانیزه در ماشن لباسشویی

مزایای ورق گالوانیزه :

  • نسبت به پوشش محافظتی فولاد هزینه کمتری دارد.
  • در پوشش گالوانیزه از ساختار متالورژی استفاده شده که آن را در برابر آسیب های مکانیکی مقاوم کرده و از سختی بسیار زیادی برخوردار شده.
  • انجام فرایند تولید ورق گالوانیزه به شرایط آب و هوایی ارتباطی ندارد.
  • از نظر زیبایی ورق فولادی گالوانیزه مناسب است.
  • به دلیل اینکه به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد از روش های ساده‌ای می‌شود ضخامت آن را فهمید.
  • عمر این ورق ها در روستا ها، شهر ها و مکان های ساحلی بیشتر است.
مطالعه  ورق سرد چیست

معایب این ورق :

  • جوشکاری های مربوط به ورق گالوانیزه پیچیده تر از آهن های معمولی است و سختی های بیشتری هم دارد.
  • گاز هایی که هنگام جوشکاری خارج می‌شود سمی هستند و در بلند مدت باعث ایجاد بیماری های ریوی می‌شود.
  • اگر در مدتی در برابر این گاز ها و بخار ها قرار بگیرید باعث سر درد و حالت تهوع می‌شود.
  • در هنگام جوشکاری حتما از ماسک استفاده کنید.
جوشکاری

خیلی ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد و از أن استفاده کافی را برده باشید.

برای مشاوره رایگان و خرید ورق گالوانیزه با پشتیبانان فروشگاه پوشش آنلاین در ارتباط باشید.

سپاس از همراهی شما.

Rate this post

4 نظرات

  • سهیل رضایی

    فوریه 11, 2023 - 5:10 ب.ظ

    فرآیند تولید ورق گالوانیزه فرآیند بسیار مهم و حیاتی هستش که تولید درست و با کیفیت آن در کیفیت ورق به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

    • admin

      فوریه 11, 2023 - 5:14 ب.ظ

      بله دقیقا همینطور هست که شما فرمودید.
      محصولات فروشگاه ما همیشه دارای بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستند از این مورد مطمئن باشید.
      خیلی ممنون که همراه ما هستید.❤️🙏

  • مهسا گل محمدی

    فوریه 11, 2023 - 5:11 ب.ظ

    من واقعا از خدمات فروشگاه و مخصوصا پشتیبانی بی نظیر آنها به شدت راضی هستم به شما هم پیشنهاد میکنم که از محصولات و خدمات آنها استفاده کنید.
    ممنونم از تیم خوب فروشگاه پوشش آنلاین.

    • admin

      فوریه 11, 2023 - 5:15 ب.ظ

      خدمت به شما باعث افتخار ماست.
      خوشحالیم که از خدمات ما راضی هستید.🙏🙏

پیام بگذارید

X