...

عایق های حرارتی چیست ؟

عایق های حرارتی

یکی از مهمترین مصالحی که در ساختمان سازی به کار می‌رود، عایق های حرارتی است. این عایق ها از انتقال حرارت محیطی به محیط دیگر جلوگیری می‌کند به دلیل اینکه گرما به سمت مکان سرد حرکت می‌کند بهتر است که از عایق های حرارتی استفاده کرد و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. موادی که در ساخت عایق استفاده شده کندسوز می‌باشد که در برابر آتش مقاومت بسیاری دارد. عایق ها در سقف ها و دیوار های بیرونی خانه به کار گرفته می‌شود. استفاده کردن از عایق باعث می‌شود که محیط خانه در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. برای استفاده از عایق های حرارتی در خانه باید یک نوع عایقی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در برابر فشار، حرارت، رطوبت و همچنین عدم رشد کپک و قارچ را دارا باشد. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که با توجه به هر فصل آب و هوای آن تغییر می‌کند، عایق کاری شما باید با اصول صحیح طراحی شود.

انواع عایق های حرارتی
عایق های حرارتی

انواع عایق ها :

عایق های حرارتی انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی های آن در نقاط مورد نیاز ساختمان به کار گرفته می‌شود که در ادامه به انواع آنها اشاره می‌کنیم :

1 _ عایق پشم شیشه : یکی از شناخته شده ترین عایق های حرارتی، پشم شیشه است. مزیت مهمی که این عایق دارد وزن کم آن می‌باشد. این عایق با ذوب شدن شیشه به وجود می‌آید و در طی انجام فرآیند ها به الیاف شیشه‌ای تبدیل می‌شود. الیافی که داخل پشم شیشه وجود دارد می‌تواند هوا را حبس کند و از انتقال هوا به بیرون جلوگیری کند. تنها مشکلی که عایق پشم شیشه دارد این است که در برابر رطوبت مقاومتی ندارد.

برای مشاهده تمامی مدل های پشم شیشه فروشگاه پوشش آنلاین کلیک کنید.

2 _ عایق ایزوهم : این نوع عایق از پلی استر توخالی ساخته شده است. عایق ایزوهم از انتقال حرارت، رطوبت و صوت به صورت هم زمان جلوگیری می‌کند و به این علت به آن عایق چند منظوره می‌گویند. این عایق قابلیت هایی مانند : استفاده بهینه سوخت و مقاوم سازی ساختمان را دارد.

نمونه های دیگری از انواع عایق حرارتی :

1 _ عایق پرلیت : ماده پرلیت یک نوع ماده غیر قابل اشتعال است که می‌تواند در دمای زیاد خاصیت عایق بودن خود را حفظ کند. به دلیل ضعف رسانایی و سختی کمی که دارد در بعضی از صنایع ها به کار می‌رود. این نوع عایق سوراخ هایی دارد که باعث جذب شدن آب به آن می‌شود و این کار باعث می‌شود مقاومت خود را در برابر رطوبت از دست بدهد و باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی شود.

2 _ عایق سلولزی : این عایق از مواد بازیافتی مانند کاغذ و مقوا تهیه می‌شود به همین خاطر یک عایق سازگار برای محیط ها به حساب می‌آید. این عایق به علت اینکه مواد سلولز داخل آن به هم فشرده هستند هیج اکسیژنی درون خود ندارد و در برابر آتش بسیار مقاوم هستند. عایق سلولزی کم هزینه و بسیار موثر می‌باشد.

عایق های حرارتی
عایق های حرارتی

مزایای و معایب عایق های حرارتی :

مزایا :

  • محافظت از ساختار ساختمان
  •  عایق های حرارتی نصبی آسان دارند و این کار باعث بالا رفتن سرعت می‌شود که به عایق کاری ساختمان کمک می‌کند.
  • به دلیل اینکه پوشش آن به راحتی قابل دید است باعث آسان شدن کنترل کیفیت می‎شود.
  • از اتلاف حرارتی جلوگیری می‌کند.
  • باعث بهبود هوابندی ساختمان می‌شود.
  • سرعت انتقال حرارت ثابت است و باعث عملکرد بهتر عایق می‌شود.

معایب :

عایق های حرارتی در زمان نصب نیاز به طراحی دقیق دارد.

  • استفاده از عایق در ساختمان هایی که تازه ساخته شده قیمت بیشتری نسبت به ساختمان های قدیمی دارد.
  • استفاده از عایق در ساختمان های تاریخی مناسب نیست.
  • به کار بردن عایق های حرارتی در ساختمان هایی که قابل تعمیر نیستند و زیر استحکام ندارند، مناسب نمی‌باشد.
فروشگاه پوشش آنلاین

کاربرد عایق حرارتی :

عایق های حرارتی جدید در صنایع مختلف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از کاربرد های  این عایق ها آشنا می‌شویم:

  • ثابت نگه داشتن دمای فرآیند : در بعضی از فرآیند های شیمیایی واکنش هایی که اتفاق می‌افتد نسبت به دما حساس‌اند. زمانی که عایق کاری قسمت های مورد نیاز  انجام شود اثر مثبتی در حفظ دما و عملکرد آن دارد.
  • حفاظت در برابر آتش‌سوزی : زمانی که تمامی تجهیزات گران قیمت درون جعبه‌ای که عایق کاری شده قرار بگیرد در هنگام بروز آتش سوزی خسارت های کمی به آن وارد می‌شود.
  • حفاظت در برابر یخ‌زدگی : اگر در لوله‌ای آب باشد و آن لوله در قسمتی که دمای آن خیلی پایین است قرار بگیرد آب یخ می‌زند و باعث ترکیدگی لوله می‌شود. استفاده از عایق باعث کم شدن سرعت انتقال حرارت آب می‌شود و همچنین از یخ زدگی جلوگیری می‌کند.
  • ساختمان ها : مقدار زیادی از انرژی را کاهش می‌دهد و باعث حفظ دمای مناسب از طریق سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان ها می‌شود.
  • سیستم مکانیکی : عایق های مکانیکی در تاسیسات صنعتی و تجاری نصب می‌شود. این عایق از طریق کانال هایی که نیاز به عایق دارند، توزیع می‌شوند.

ویژگی های عایق های حرارتی :

  • بعد از نصب عایق ها، احتمال اینکه آنها تحت فشار قرار بگیرند بسیار زیاد است. بنابراین باید یک عایق مناسبی که توانایی حفظ فشار را دارد، انتخاب کنید.
  • زمانی که عایق های حرارتی در فضای بیرون نصب می‌شوند نباید با عوامل و واکنش های شیمیایی واکنش نشان دهند.  
  • در برابر رشد قارچ ها باید مقاوم باشد. یکی از نکته های مهمی که در ساختمان سازی مورد توجه قرار می‎‌گیرد ایجاد یک فضای بهداشتی است.
  • از جمله عواملی که بر روی هر جسمی اثر می‌گذارد انبساط و انقباض هستند. یک عایق مناسب و خوب باید در برابر شرایط آب و هوایی کشش بالایی داشته باشد.
  • یکی ویژگی های مهمی که باید عایق داشته باشد، مقاوم بودن آن در برابر اشعه های ماورای بنفش است.
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشد.
  • دارای خاصیت مویینگی
فروشگاه پوشش آنلاین

عایق های حرارتی نسوز برای خانه کدامند ؟

  • پشم سنگ : پشم معدنی به دلیل خواص ضد حریقی که دارد، مناسب می‌باشد. اگر پشم معدنی از فولاد و آهن بازیافت شده باشد و یا اگر از سنگ معدنی تشکیل شده باشد عایقی غیر قابل احتراق است.
  • سلولز : سلولز از مواد فومی تشکیل شده است. این نوع عایق نسوز نیست ولی در برابر آتش می‌تواند تا دمای 300 درجه قبل از اینکه آتش سوزی اتفاق بیفتد را تحمل کند.
  • فایبرگلاس : به طور طبیعی این عایق مقاومت بالایی در برابر آتش دارد. فایبرگلاس نمی‌سوزد ولی احتمال اینکه چوب هایی که با فویل پوشانده شده آتش بگیرد، زیاد است.
عایق

پوشال های الیافی : پوشال الیافی از آزبست تشکیل شده است.  در حال حاضر جایگزینی برای این ماده وجود ندارد و یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین مواد است و علاوه بر اینکه در عایق به کار می‌رود در قطعات خودرو هم کاربرد دارد. آزبست یک ماده جامد می‌باشد و جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهد و باعث کاهش خطر آتش سوزی می‌شود.

خوردگی عایق بندی به چه صورت است ؟

 سه عامل اکسیژن، رطوبت و گرما در کنار هم باعث ایجاد خوردگی می‌شود. از جمله قطعاتی که بیشتر از همه دچار خوردگی می‌شود، قسمت های جوشکاری شده می‌باشد. خوردگی در زیر عایق های حرارتی مهم و جدی است چون در زیر لایه محافظ پنهان شده و بعد از شدت باعث از کار افتادن کارخانه خواهد شد. دو نوع معمولی خوردگی که در عایق ها دیده می‌شود، زنگ زدگی فولاد کربن و ترک خوردگی با کلرید می‌باشد. علت این امر هم وجود آب و رطوبت و یون کلرید می‌باشد.

فروشگاه پوشش آنلاین

خیلی ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید برای مشاوره رایگان قبل از خرید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

2 نظرات

  • علی مریدی

    فوریه 11, 2023 - 5:28 ب.ظ

    آشنایی کامل با عایق های حرارتی خیلی مهم و مفید هستش
    من پس از مطالعه این خبر اطلاعات خوبی کسب کردم راجب عایق های حرارتی و به صورت کامل متوجه شدم
    ممنون از محتوا های خوب و مناسب شما.

    • admin

      فوریه 11, 2023 - 5:30 ب.ظ

      ممنونیم از شما
      و خوشحالیم که این خبر برای شما مفید بود.💛💛

پیام بگذارید

X